אמנת WIN לקידום קיימות בעסקים, מדינת באדן-וירטמברג, גרמניה

אמנת WIN לקידום קיימות בעסקים, מדינת באדן-וירטמברג, גרמניה

תהליך  קידום  קיימות  בעסקים  קטנים  ובינוניים ביוזמת המשרד להגנת הסביבה של מדינת באדן- וירטמברג בדרום גרמניה. זו המדינה השלישית בגודלה בגרמניה, בראשה עומד נציג מפלגת הירוקים ולכן, מטבע הדברים, קיימות היא נושא מרכזי הנמצא בראש סדר העדיפויות. בנוסף, במדינה השופעת באוניברסיטאות וחברות תעשייתיות וטכנולוגיות – נתפשת הקיימות כהזדמנות לחדשנות ומנוף כלכלי.  כיוון שמדינת באדן וירטמברג רואה בתפיסת יישום  קיימות בעיר כנושא חוצה מגזרים ודיסציפלינות – עוסקים כל התחומים בהנהלת המדינה בקידום קיימות  ולא רק גורם אחד אחראי. הנושאים שנבחרו כמוקדים עיקריים לפעילות המשרד להגנת הסביבה בשנים הקרובות:  קיימות בעסקים (WIN),  דור העתיד וקיימות ((JIN  קיימות בקהילה ויוזמות קהילתיות (KIN). 

WIN PROCESS  הוא תהליך שמטרתו להטמיע התנהלות מקיימת בקרב עסקים קטנים ובינוניים המבוסס על מחויבות אישית של ההנהלה הבכירה, יוזמה ויצירת ערוצי תקשורת בין ארגונים ובעלי עניין. המוטיבציה להצטרפות העסקים:  אטרקטיביות לעובדים איכותיים, בעסקים משפחתיים  -תחושת אחריות ושייכות לקהילה

מרכיבי התוכנית:

  1. פורום מנהלים –  בסיס הפעילות היה הקמה של קבוצת ליבה, שמנתה 30 מנהלים בכירים מעסקים קטנים ובינוניים. הפרויקט פנה בעיקר לעסקים קטנים ובינוניים היות ומשאבי הזמן והכסף הנדרשים כדי ללמוד וליישם תהליכים חדשים הם הרבה פעמים חסם עבור עסקים בקנה מידה זה, אולם הם מהווים אחוז ניכר מהעסקים בגרמניה. הפורום מתכנס פעמיים בשנה,  בהובלת המשרד להגנת הסביבה של מדינת באדן וירטמברג, ומקפידים בו על שיח מכוון עשיה: דנים בבעיות המשמעותיות בנושא קיימות, בוחנים יחד מה עובד ומה לא עובד, מתייעצים ומציגים הצלחות. 
  2. דיווח לציבור במקום תהליכי תקינה – למרות בקשת החברות המשתתפות לקבל תו תקן הכולל לוגו והכרה מהמדינה, החליטו במשרד להגנת הסביבה לסרב לבקשה. לטענתם, תהליך שכזה הוא מעכב ומסרבל ולא ניתן לבקרה. העסקים מקבלים הכרה באתר האינטרנט של הפרויקט ורשאים להשתמש בלוגו. ומחויבים לדיווח לבעלי העניין שלהם בקהילה.
  3. הגדרה משותפת של עקרונות מנחים: בתהליך משותף עם פורום המנהלים נקבעו 12 עקרונות שמהווים אמנה המגדירה בסיס ערכי משותף, מבוססת על קיימות רחבה המשלבת את החברה הכלכלה והסביבה ומפרטת  מגוון נושאים שהעסקים מתחייבים לפעול להשגתם:
    •  הצלחה עסקית ותעסוקה מקומית
    •  זכויות אדם ועובדים
    •  קידום חדשנות בתחומי קיימות
    •  חשיבה כלכלית מקיימת
    •  אנטי שחיתות
    • ניהול משאבים מקיים
    • התייעלות אנרגטית, הפחתת פליטות ושימוש באנרגיות מתחדשות
    • אחריות למוצרים ושירותים
    • אחריות למעגל חיי מוצר
    • ערך מוסף אזורי
    • שילוב בעלי עניין
    • תמרוץ חשיבה מחדש על תהליכי עבודה
    •  שלומות העובדים
  4. אין דירוג והשוואה בין החברות – במטרה לעודד כניסה של חברות שלא נגעו בתחום

שלבי העבודה:

  1. חתימה על אמנה

  2. התחייבות על תחומי הפעולה – כל אחד מהעסקים מתחייב לפעול לפחות בשני תחומים מתוך 12 תחומי האמנה

  3. הטמעת מדדים בעסק – שילוב יעדי הקיימות בתוכניות העבודה הסדורות בנוסף לתיעוד מצב קיים ומדידת ההשפעה הסביבתית, החיסכון הכספי וכו'

  4. פיתוח פרוייקט חדש במסגרת שני התחומים בהם התחייבו לפעול

  5. דיווח תפוקות ופרסום לבעלי העניין - חובת הדיווח של העסקים המשתתפים בתהליך היא  לבעלי העניין שלהם: הציבור, לקוחות, משקיעים ושותפים – ולא למשרד להגנת הסביבה. בדרך זו נחסכות עלויות של  יועצים ובודקים  - הציבור ובעלי העניין הם המבקרים ולהם יש לתת דין וחשבון.

  6. תהליך התעדה והכרה: למרות הבחירה שלא לספק תו תקן, זוכים העסקים המשתתפים בתהליך בהכרה באתר הפרוייקט, אישור לשימוש בלוגו וכו' בהתאם להתקדמות העסק ועמידה ביעדי תהליך העבודה.

תמונת מצב עדכנית: ב 2015, לאחר שנה אחת של פעילות, שותפות לתהליך כ - 70 חברות בינהן: בנקים, ספקי אנרגיה, מלונות, תעשייה, ספקי שירותים ועוד. מעבר לחסכון הכלכלי, העסקים דיווחו על עליה בתחושת השייכות של העובדים ושל הלקוחות, למשל – הבנקים הצליחו למשוך לקוחות המעדיפים להשקיע בבנקים מקיימים.תהליך העבודה WIN

בנק הדוגמאות של המרכז לקיימות מקומית

מגוון וכמות הפרויקטים בתחום הקיימות המקומית, בארץ ובעולם, בשלל סדרי גודל ותחומים, הוא סיבה טובה להתרגשות. התסיסה המבורכת הזו היא הזדמנות פז לקבלת השראה, ליצירת שיתופי פעולה וללמידה מהצלחות. אתם מוזמנים לשוטט ברחבי בנק הדוגמאות וללמוד מאחרים. רוצים לתרום דוגמא? צרו עמנו קשר!